İlahiyat Haber

Jelatinli balık yağı kapsülleri

Jelatin tek başına yazılıp neyden elde edildiği yazılmadığında zaten müslümanlar almamaya dikkat ediyorlar. Ancak sığır jelatini yazdığında da bu sefer kesilen sığır dinimize uygun bir şekilde mi kesildi sorusu gündeme geliyor, zira buradaki insanların kahir ekseriyeti herhangi bir dine inanmıyor. Bu sebeple ehl-i kitaba uygun kesilmiştir de denilemiyor.
Alternatifi var mı derseniz üzerinde helal yazan markalar da var, ama her zaman bulmak mümkün olmuyor ve de burası Türkiye’ye göre en az üç katı pahalı bir ülke olduğundan indirim ürünleri takip ediliyor ve eğer bir mahsuru yoksa sığır jelatini yazanlar indirime girdiğinde onu da kaçırmak istemiyorlar. Ama olmaz dersek de niye olmaz diye de tepki vermezler açıkçası.
Ben kendi başıma işin içinden çıkamadım hocam, başkalarına kolaylık sağlayayım derken zarara girmek istemem (: Saygılarımla.

Ben fetva mercii değilim. Ama fetva verenlerin mesela jelatinin haram olduğunu söylemelerini de kabul edemiyorum. Yemesi haram olan şey Kur’an’da dört defa tekrarlanan domuzun etidir. Domuz etinden yapılan ürünler de buna dahildir. Ama gerisi kraldan çok kralcıların işidir.
Bir şeyin aslı (eski hali) ya da meali (sonraki hali) değil, bize lazım olan şimdiki halidir.
İnsanın aslı menidir diye insan pis midir? Sirkenin şaraptan dönüşmesi halinde, şarabın içimi haramdır diye ondan dönüşüm yoluyla elde edilen sirke neden haram olsun.
Meâle örnek: Üzüm suyunun mayalanınca şarap olması, şarabın içiminin de haram olması, üzüm suyunun içimini haram kılmayı mı gerektirir?
Elan mevcut olan bir nesne her ne ise hüküm ona göre olmalıdır.
Jelatin’in haram olduğunu beyan eden herhangi bir nas yoktur.
Etil alkolün necis olduğunu belirten bir nas da yoktur.
“Şeytan üzüm çubuğunu kaçırmış ve onu kestiği domuzun kanı ile sulamış, o yüzden şarap necis olmuş” şeklindeki izahlar, bizim muteber fıkıh kitaplarımızda yer bulsa da ancak espri olsun diye söylenir. (bk. Garibce’nin İçki ile uyuşturucu arasındaki mahiyet farkı!” başlıklı yazısı)
Alkolün içme ve içki imali dışında bir başka amaçla kullanımının mümkün olması halinde bunu haram kılıcı hiçbir delil yoktur. Dinî hükümler ancak şerî delil ile sabit olur.
Domuz etinin ve türevlerinin de sadece yenmesi haramdır. Haramları, kendi alanlarına özgülemek ve başka alanlara sirayet ettirmemek esastır. Çünkü eşyada asıl olan mubahlıktır. Helalliğin delili aranmaz, haramın delili aranır.
Mecusilerin kestikleri buzağıların şirdeninden yapılmış peynir mayasıyla üretilen peynirleri müslümanlar Hz. Ömer’e sordular: “Besmele çekin yiyin!” dedi. O kadar.
İslam”ı yokuşa sürmenin ve müslümanları sıkboğaz etmenin bir anlamı yok.
Dindarlık boğazımızdan içeri girenlerden çok, ağzımızdan çıkanlarla, ellerimizle yaptıklarımızla anlam kazanmalı.

 

İlgili Makaleler